Svenska eller norska fastlagsbullar?

11 Feb

Jag har bott i Norge i 4,5 år och fram till nu har jag trott att norska semlor varit som svenska men norrmännen har marmelad i, istället för mandelmassa!!!

JAG har ALDRIG smakat dessa, det frestar inte mig. Men det är säkert gott alltså… men om jag ska äta semla så vill jag ha den svenska varianten.

MEN idag lärde jag mig att några norrmänn menar att bullar med vaniljkräm i är de äkta fastelavnsbollene/ fastlagsbullarna. Och dem är ju fantastiska! MEN det kommer ju aldrig att ersätta svenska fastlagsbullar.. Men vem har sagt att man inte kan äta båda? 🙂

I alla fall, jag undrar om inte jag ska ta och baka lite bullar i helgen. Och då kunde jag ju laga två varianter – en klassisk svensk fastlagsbulle och en fastelavnsbolle med eggekrem!

Här är bilder på de norska små delikatesserna:

Bilder från Adressa.no och Matprat.no

Kommentera

