Nu fick jag blodad tand…

28 Apr

… och jag måste ju få säga några ord om de två sista årets svenska bidragen till ESC.

2009: Sarah Dawn Finer ställer upp i Melodifestivalen med en fantastisk stark ballad. En stark kvinna med en ljuvlig och tuff röst. Ja, och så fattar jag faktiskt ingenting när operadivan Malena Ernman vinner. Vad hände?! Hur kunde hon vinna?! Vad är det med den låten som gör att någon överhuvudtaget vill bränna pengar på att rösta på henne!?! Jag skämdes över att vara svensk. Jag skojar inte.

I ESC så hejade jag såklart på han där som vann hela skiten – Alexander Ryback. Och så hoppades jag på att alla mina norska vänner skulle glömma att jag är svensk, om så bara för den kvällen. Men ack som jag hatar Ryback-låten och jag önskade verkligen att Sverige inte skulle gå vidare till finalen. Faktiskt. Pinsamt Sverige.

2010. Anna Bergendahl framför en fantastisk söt ballad och hon är ju söt som socker. Ljuvlig. Jag tycker att det är en helt ok låt och jag gillar henne. MEN Salem Al Fakir var ju fortfarande bäst. No protest! En cool sång som sätter sig direkt. Jaja, i år skäms jag i alla fall inte för att vara svensk. Och i år så kommer jag att heja på Sverige över Norge.

Sarah Dawn Finer och Malena-usch-Ernman

Anna Bergendahl och Salem Al Fakir

Kommentera

