ESC 2010: Dessa tror jag går vidare resp. inte vidare till final

16 Maj

Här är hela min bedömning för ESC 2010. Jag har inte tänkt något på vilka som är direkt kvalificerade, utan detta är vilka länder som jag tycker är värda en final.

JA – dessa tror jag går vidare utan problem:

  • Moldovien – Sunstroke Project & Olia Tira, Run away: en favorit, men de är inte överbevisande på scenen tyvärr
  • Slovakien – Christina, Horehronie: en av mina favoriter
  • Lettland – Aisha, What for? (Only mr God knows why): denne sätter sig och då brukar det gå bra
  • Serbien – Milan Stankovic, Ove je balkan: den här är svängig. Gillar’n!
  • Polen – Marcin Mrozinski, Legenda: litt konstig men den sätter sig
  • Belgien – Tom Dice, Me and my guitar: väldigt fin (singer-song-writer)
  • Malta – Thea Garrett, My dream: Ja eller tja.. hon har fin röst, men sången är lite tråkig. Men jag tror att de går vidare
  • Albanien – Juliana Pasha, It’s all about you: lite banal men den fungerar
  • Grekland – Giorgios Alkaios & friends, OPA!: typiskt grekiskt, jag tror att de kommer med
  • FYR Macedonia – Gjoko Taneski, Jas ja imam silata: rockig
  • Armenien – Eva Rivas, Apricot stone: en av mina favoriter
  • Israel – Harel Skaat, Milim: en favorit! Den mest välkomponerade balladen i hela tävlingen
  • Danmark – Chanee & N’evergreen, In a moment like this: Min stora favorit. Jag tror att dem vinner!
  • Sverige – Ana Bergendahl, This is my life: Sverige måste gå vidare. Anna är mysig!
  • Azerbadjan – Safura, Drip Drop: jada, men den är lite slitsam. Bättre i studio än på scenen.
  • Romanien – Paula Seling & Ovi, Playing with fire: jada, denna sätter sig.
  • Cypern – Jon Lilygreen & the Islanders, Life looks better in spring: den här var söt. Det var lite Darren över detta
  • Kroatien – Feminnem – Lako je sve: jada, en stark ballad
  • Norge – Didrik Solli-Tangen, My heart is yours: Såklart går Norge vidare!
  • Frankrike – Jessy Matador, Allez Ola: Ja, det här är en favorit, en sommarhit!
  • Tyskland – Lena Meyer-Landrut, Satelite: ännu en favorit.
TJA – dessa tycker jag inte direkt om, men de går antagligen vidare ändå:
  • Ryssland – The Peter Natlitch Band, Lost and forgotten: Den är inte särskilt bra, men jeg tror de går vidare.
  • Estland – Malcolm Lincoln, Siren: inte en typisk ESC sang, den är ok. Jag tror at den antingen floppar eller går vidare.
  • Portugal – Filippa Azevedo, Ha dias assim: Tja, blir for mycket wailing för mig.. men den kan ta seg vidare
  • Vitryssland – 3+2, Butterflies: tja, den går säkert vidare, men den blir för präktig för mig
  • Island – Hera Bjørk, Je ne sais quoi: den är inte dålig, men den blir lite tjatig och den sticker i öronen (aj!)
  • Lithuanien – Inculto, East European funk: jag tycker väl inte att denna är så dålig, men den är inte bra nog
  • Irland – Niamh Kavanagh, It’s for you: TRÅKIG irländsk ballad
  • Spanien – Daniel Diges, Algo pequenito: helt ok egentligen, men den är inte tillräckligt intressant för mig

NEJ – dessa är verkligen bottentråkiga och skitdåliga!

  • Finland – Kuunkuiskaajat, Tyølki ellää: kommentar onödig.
  • Bosnien Herzegovina – Vukasin Brajic, Thunder & lightning: Nej, texten är banal och det är så dåligt engelsk uttal att det är pinsamt
  • Schweiz – Michael von der Heide, Il pleut de l’or: intetsägande
  • Ukraina – Alyosha, Sweet people: NEJ
  • Nederländerna – Sieneke, Ik ben verliefd (sha la lie): Oh nej åh nej OH NEJ. En riktig kalkon
  • Slovenien – Anzambel Roka Zlindere & Kalamari, Narodno zabavni rock: urk
  • Bulgarien – Miro, Angel Si Ti: Nej, den här refrängen är ju så boring ”oooohohohooooho”
  • Georgien – Sofia Nizharadze, Shine: Boring
  • Turkiet – maNga, We could be the same: ännu mer boring
  • Storbritannien – Josh Dubovie, That sounds good to me: TRÅKIG
2 svar to “ESC 2010: Dessa tror jag går vidare resp. inte vidare till final”

  1. Jerry 19/05/2010 den 10:06 #

    Schweiz och Island som är två av mina favoriter. Frankrike och Tyskland har jag svårt för..(;-) Nja, vi tycker kanske inte så lika ändå, men det är ju så det ska vara. Alltför lika är inte heller kul. Jag gör någon liknande lista till helgen.

    • frknfalk 20/05/2010 den 20:15 #

      Jag är helt enig, det ska helst vara lite olika. Det blir roligast så. 🙂
      Det ska blir roligt att att läsa din lista i helgen!

Kommentera

