Det är semifinal 2 idag och här är dem som går vidare ;-)

27 Maj

Idag är det dags för semifinal nr 2 (den sista!). Det blir spännande. Sverige tävlar ju bland annat. Och hon har några riktigt starka konkurrenter.

JAG tror att dessa 10 går vidare: Israel, Danmark, Sverige, Azerbadjan, Cypern, Kroatien, Georgien, Armenien, Schweiz, Ukraina.

ISRAEL – ”Milim” Harel Skaat

Israel är min stora favorit. Vacker. Jag tror att denna kan vinna.

DANMARK – ”In a moment like this” Chanée & Tomas N’Evergreen

Danmark gillar jag verkligen. Den enda sången som jag kan lyssna på om och om igen.

SVERIGE – ”This is my life” Anna Bergendahl

Sverige måste ju gå vidare. Jag såg och hörde Anna framföra denna igår och det lät riktigt bra, inte alls så osäkert som man kanske kan tycka att det hörs ut som här.

AZERBADJAN – ”Drip drop” Safura

CYPERN – ”Life Looks Better In Spring” Jon Lilygreen & The Islanders

Det är kanske bara plats till en gitarrpojke (les: Belgien), men jag tycker att denna är charmig och jag hoppas att de går vidare

KROATIEN – ”Lako Je Sve” Feminnem

Dessa skönsjungade vackra kvinnorna går vidare.

GEORGIEN – ”Shine” Sofia Nizharadze

Denna ligger bara här för att det är Georgien och de kommer att få många röster från öst. Precis som Ryssland..

ARMENIEN – ”Apricot stone” Eva Rivas

Jag gillar ju denna, men jag tycker att liveframträdandet ser lite tamt ut. Men jag våljer att tro på att hon ändå går vidare.

SCHWEIZ – ”Il Pleut de L’Or” Michael von der Heide

Hm, jag är osäker på denna.. det kan hända att folk gillar denna eller inte. Men jag tycker nog att han gör det ganska bra på scen. Han får bli med till finalen!

UKRAINA – ”Sweet people” Alyosha

Jag gillar inte denna, den är så motsägelsefull (söt blond tjej i finklänning sjunger hård balladrock). Och den är skarp! Jag får ont i öron och själ. Men, det är Ukraina och de har säkert många som röstar på dem. Men jag hoppas verkligen inte det, men jag TROR det.

…………………………………………………………………….

Detta är alltså dem som jag inte tror går vidare:

LITAUEN – ”Eastern European Funk” InCulto

Jag har inte så mycket att säga om den här. Jag tror bara inte att den går vidare.

NEDERLÄNDERNA – ”Ik Ben Verliefd (Sha-la-lie)” Sieneke

Eftersom den är så dålig så kan faktiskt denna gå vidare, den är lite ”kultig” på ett konstigt sätt. Men jag tror inte att det är så många som röstar på Nederländerna, så nej jag tror inte att de går vidare.

RUMÄNIEN – ”Playing With Fire” Paula Seling & Ovi

Det är ju ett ganska tråkigt framförande.. de förlorar på det.

SLOVENIEN – ”Narodnozabavni Rock” Ansambel Roka Zlindra & Kalamari

Nej, Slovenien kan bara inte inte gå vidare!

IRLAND – ”It’s for You” Niamh Kavanagh

Alltså, Irland är kanske ett sånt land som alltid går vidare (precis som Sverige). Men nej detta är sååå tråkigt. Jag kan inte tro att det går vidare.

BULGARIEN – ”Angel Si Ti” Miro

Denna tycker jag blir för tam, och den slutar så tråkigt. För att inte tala om refrängen: ”oooohohoOhohohooo” eller något..

TURKIET – ”We Could Be the Same” maNga

Hm, denna kan få många röster för att den ligger sist och kommer efter 3 ballader (tror jag det är) och då vaknar man ju lite när det kommer en lite upptempo (om man kan kalla det för det) låt. Men den är ganska tråkig alltså.

Ursäkta om det är lite många Eurovision Song Contest inlägg i dessa dagar. Jag ber om ursäkt för er som inte kunde bry er mindre. Men det här är ju som fotbolls VM för mig 🙂

Kommentera

