Förberedelser till nyårsmiddagen…

30 Dec

Nu har jag  jobbat hela dagen med att städa. Hittills är det den enda nackdelen med att vi har inskaffat en större bolig i 2010 – det tar timmar att dammsuga tre våningar! Men det måste vara bra motion för jag har ont i ben och rumpa 🙂

Och nu på kvällskvisten har jag förberedt potatisgratäng och dessert..

Det ser inte sådär jätteaptitligt ut på bild, men det luktar fantastiskt om potatisgratängen:

Jag är lite skeptisk, ser nästan ut som att jag tog lite mycket vätska till. Men om inte jag minns fel så kommer det att ”koka” bort lite när den kommer inn i ugnen.. Om inte, så får det väl bara bli lite extra såsigt då. Jag tror garanterat att den kommer att smaka gott!

Jag gjorde ungefär så som det står beskrivet på ica.se

Desserten ser ut så här just innan jag brer ut krämen:

Jag tycker att det ser så gott ut! Och nu kan ni kanske ana att det är en cheesecake som jag har gjort! Och det är nästan sant.

Jag har gjort en variant av en cheesecake, jag försökte lite nätt att få den lite sundare, jag hade inget recept utan jag gick på magkänslan:

Jag blandade en del philadelphiaost (ca 100-150g) och Vaniljkesella (300g) och så har jag smakat av med vaniljsocker och pressat 3/4 delars citron i för att få smeten riktigt syrlig och god.

Nu har jag satt den i frysen, jag vet inte om just det kommer att funka lika bra som när man gör cheesecake på vanligt vis. Men jag är säker på att det kommer att smaka gott oavsett hur fin den blir. När jag ska servera desserten imorgon så ska jag ta en liten bit ”cheesecake” och så ska jag fullkomligt överösa den med frukt – appelsin, ananas, kiwi, melon. Och det kan ju bara inte bli dåligt eller hur?

För övrigt är planen att vi ska börja med en välkomstdrink och aperitif: glögg spetsad med cognac som serveras med mandlar, pepparkaka och grönmögelostkräm, baconinlindade dadlar.

Därefter blir det traditionell svensk nyårsmiddag med oxfilé, potatisgratäng, smörstekt svamp, bönor och troligen också sparris bara för att det är så gott.

Till detta ska vi dricka något gott vin (inte bestämt ännu!) och julöl och en gnutta akevitt 🙂

Efter maten blir det champagne, proseco och kanske några drinkar. Ja det här blir nok ett bra kalas!

Höll nästan på att glömma säga att min sambo har legat på soffan dem sista 3 timmarna medan jag har ”kockelerat”. Jaja, han har ju gått med på att vi ska åka iväg och köpa en slagbänk imorgon och så har jag några fina uppgifter till han imorgon 🙂

Ha en alldeles strålande nyår allihop!

Kommentera

