Lille Saigon 1

5 Mar

I Bernt Ankers gate 7 i Oslo ligger en liten vietnamesisk restaurang som heter Lille Saigon 1.

Jag var där för första gången igår med min kära. Lokalen imponerar inte särskilt, det är ganska så spartanskt och nu på vintern är det kallt.

Vi fick en kypare som jag tror var ägaren och han rekommanderade oss ”nr” B och nr 19. JA, jag glömde att notera vad de heter… Men ‘B’ var i all fall något som man skulle rulla själv – lite som en vårrulle. Se bilderna här nere. Till förrätt åt vi vårrullar.

Vår kypare var en bestämd lite äldre man (kanske i 50 årsåldern eller något sådant). Jag gillade han för att han berättade för oss hur man skulle äta det vi beställde och tipsade om vad som passade ihop och så.

Men han gillade inte att A beställde öl till maten – man skulle dricka den hemmalagade isten. Jag tog den, och kyparen blev lite glad. Men han kommenterade lite då och då att han tyckte att A hade valt fel. 🙂

När vi fick in vårrullarna så låg det några salladsblad och färsk mynta och en annan kryddväxt som jag inte fick med mig vad den hette (och den smakade inte så mycket heller tycker jag). Som de skandinaver vi är så ignorerade vi det gröna och högg in på vårrullarna med pinnar och jag med fingrarna. Vi fick snabbt besked om att vi åt vårrullarna på fel sätt. Man skulle rulla in dem i ett salladsblad med mynta + kryddväxt och så äta med fingrarna.

Till varmrätt åt vi alltså nr B som man skulle rulla själv och en nr 19. Det var otroligt gott!

Priserna var fina, huvudrätterna kostade 90-150 kronor.

Hit kommer jag att gå fler gånger! Rekommanderas!

Kommentera

