ESC 2011 – idag är det dags

14 Maj

De två semifinalerna har varit och idag är det dags. YES Sverige och snygga Eric Saade är med. Jag blev överraskad och besviken över att Norge och Stella inte kom med. Men men så är det. Jag är glad att Sverige är med i alla fall, jag tycker kanske inte att den är så himla bra. Men Eric är proffsig och det är ett bra nummer jämfört med det mesta annars.

Ikväll är det final och 25 länder tävlar:

01 Finland Paradise Oskar Da Da Dam
02 Bosnia & Herzegovina Dino Merlin Love In Rewind
03 Denmark A Friend In London New Tomorrow
04 Lithuania Evelina Sašenko C’est Ma Vie
05 Hungary Kati Wolf What About My Dreams?
06 Ireland Jedward Lipstick
07 Sweden Eric Saade Popular
08 Estonia Getter Jaani Rockefeller Street
10 Russia Alexej Vorobjov Get You
11 France Amaury Vassili Sognu
12 Italy Raphael Gualazzi Madness Of Love
13 Switzerland Anna Rossinelli In Love For A While
14 United Kingdom Blue I Can
15 Moldova Zdob și Zdub So Lucky
16 Germany Lena Taken By A Stranger
17 Romania Hotel FM Change
18 Austria Nadine Beiler The Secret Is Love
19 Azerbaijan Ell/Nikki Running Scared
20 Slovenia Maja Keuc No One
21 Iceland Sjonni’s Friends Coming Home
22 Spain Lucía Pérez Que Me Quiten Lo Bailao – They Can’t Take The Fun Away From Me
23 Ukraine Mika Newton Angel
24 Serbia Nina Čaroban
25 Georgia Eldrine One More Day

Jag tror att dessa kommer att slåss om topp 10:

01 Finland Paradise Oskar Da Da Dam
05 Hungary Kati Wolf What About My Dreams?
06 Ireland Jedward Lipstick
07 Sweden Eric Saade Popular
11 France Amaury Vassili Sognu
14 United Kingdom Blue I Can
16 Germany Lena Taken By A Stranger
19 Azerbaijan Ell/Nikki Running Scared
22 Spain Lucía Pérez Que Me Quiten Lo Bailao – They Can’t Take The Fun Away From Me
23 Ukraine Mika Newton Angel

Ja jag vet, Spanien är jättedåliga. Men jag tror de kommer att få många röster just för att det är så trallvänligt. Låten sätter sig, och det brukar gå hem. Men ja, det är en chansning 🙂

Och jag tror eller i alla fall hoppas att topp fem blir:
Hungary
Ireland
Sweden
United Kingdom
Azerbaijan

Och som jag tidigare har sagt så vinner Kati Wolf för Ungern, men hon har ju faktiskt ett hemskt tråkigt framträdande. Jättesynd, för låten är bäst. Så nu har jag ingen ”självklar” vinnare. Tror att det blir en av de fem som jag har tippat 😉

Happy Eurovision!

Kommentera

